Πως μπορώ να αντιληφθώ εάν το παιδί μου χρειάζεται αξιολόγηση απο εργοθεραπευτή;
Σημειώστε τους τομείς δυσκολίας, υπογραμμίστε συγκεκριμένα προβλήματα και βάλτε ένα αστεράκι στις πολύ έντονες δυσκολίες. Εάν το παιδί έχει γενική δυσκολία με μια κατηγορία, ή εμφανίζει πολλές ενδείξεις σε τρείς ή περισσότερες κατηγορίες, αυτό μπορεί να μας δείχνει ότι η εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι αναγκαία.
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΑΔΡΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
- ______ Εμφανίζει αδυναμία ή κουράζεται πιο εύκολα από άλλα παιδιά της ηλικίας του.
- ______ Σε σύγκριση με παιδιά της ηλικίας του, έχει εμφανείς δυσκολίες στο να χοροπηδάει, να πηδάει ή να τρέχει.
- ______ Οι κινήσεις του είναι περιορισμένες και αδέξιες.
- ______ Είναι αδέξιο, σκοντάφτει ή δίνει την εντύπωση ότι δεν γνωρίζει πώς να κινεί το σώμα του.
- ______ Συχνά μπερδεύει την δεξιά με την αριστερή πλευρά του σώματός του.
- ______ Είναι επιφυλακτικός στον παιδότοπο, αποφεύγει τις κούνιες και δεν προτιμάει να σκαρφαλώνει.
- ______ Είναι διστακτικός όσον αφορά την συμμετοχή του σε σπορ ή κινητικές δραστηριότητες, αντίθετα προτιμάει τις επιτραπέζιες δραστηριότητες.
- ______ Εμφανίζει δυσκολίες στην εκμάθηση καινούριων κινητικών δραστηριοτήτων.
- ______ Δυσκολεύεται να ωθήσει τον εαυτό του όταν είναι στην κούνια, έχει ελλιπής ικανότητες σε παιχνίδια που απαιτούν ρύθμιση στην κίνηση.
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
- ______ Η καθιστή θέση στο θρανίο είναι ελλιπής (γέρνει στο πλάι, υποστηρίζει το κεφάλι του στο χέρι, φέρνει το πρόσωπό του πολύ κοντά στην εργασία του, το άλλο χέρι του δεν βοηθάει.
- ______ Δυσκολεύεται στην ζωγραφική, στο να χρωματίζει, να αντιγράφει, και να κόβει, γι’ αυτό και αποφεύγει αυτές τις δραστηριότητες.
- ______ Εμφανίζει ελλιπής σύλληψη μολυβιού, και συχνά του πέφτει το μολύβι.
- ______ Οι γραμμές που χρωματίζει είναι ασταθές, πυκνές, πολύ σκούρες ή πολύ ανοιχτόχρωμες. Η μύτη του μολυβιού σπάει πολύ συχνά.
- ______ Κρατάει πολύ σφιχτά το μολύβι, κουράζεται εύκολα ενώ γράφει.
- ______ Δεν έχει καθοριστεί το επικρατές χέρι (μετά τα έξι του χρόνια).
- ______ Δυσκολία με το ντύσιμο/ γδύσιμο, τα κουμπιά, το φερμουάρ, τα κορδόνια των παπουτσιών.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ- Δυσκολίες στους τομείς που ακολουθούν
__ Ανάγνωση
__ Μαθηματικά
__ Ορθογραφία
__ Διάσπαση
__ Ανησυχία
__ Υπερκινητικότητα
__ Αργός/ ή στην γραφή
__ Οργάνωση εργασίας
__ Να τελειώνει εργασίες
__ Να ακολουθεί οδηγίες
__ Να θυμάται πληροφορίες
__ Ελάχιστη διάρκεια προσοχής
ΑΦΗ
- ______ Φαίνεται να υπέρ αντιδρά στο άγγιγμα και αποτραβιέται από το ελαφρύ άγγιγμα.
- ______ Προτιμάει να φοράει παλτό ακόμα και όταν, δεν είναι αναγκαίο και δεν του αρέσει να έχει τα μανίκια του τραβηγμένα ψηλά.
- ______ Δεν συγκρατεί τα χέρια του, συνέχεια σπρώχνει και πειράζει τα άλλα παιδιά.
- ______ Δεν του αρέσουν οι αγκαλιές, εκτός από όταν το επιδιώκει ο ίδιος.
- ______ Δεν του αρέσουν συγκεκριμένες υφές των υλικών ή των ρούχων.
- ______ Συνέχεια αγγίζει αντικείμενα, φαίνεται να «μαθαίνει» με τα χέρια του.
- ______ Αποφεύγει δραστηριότητες που μπορεί να λερωθεί (πηλός, δακτυλομπογιές, κόλλα).
ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ (ΑΙΘΟΥΣΑΙΟ)
- ______ Φοβάται δραστηριότητες που περιέχουν κίνηση μέσα στο χώρο (τραμπάλα, κούνια).
- ______ Αποφεύγει δραστηριότητες που προκαλούν την ισορροπία του, διότι έχει ελλιπής ισορροπία στις κινητικές δραστηριότητες.
- ______ Επιδιώκει μεγάλες ποσότητες κίνησης μέσα από το να κουνιέται, να στριφογυρίζει, να χοροπηδάει, να λικνίζεται, ή και μέσω της τσουλήθρας.
- ______ Είναι διστακτικός ή δυσκολεύεται στο να ανέβει και να κατέβει σκαλοπάτια.
ΟΠΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ
- ______ Δυσκολεύεται με τις ονομασίες και τον ανάλογο συνδυασμό σε χρώματα, σχήματα και μεγέθη.
- ______ Δυσκολεύεται με την ολοκλήρωση διαφόρων παζλ.
- ______ Αντιστρέφει λέξεις ή γράμματα ακόμα και μετά την πρώτη τάξη.
- ______ Δυσκολεύεται στον ομαλή οπτική παρακολούθηση (να παρακολουθεί ένα αντικείμενο με τα μάτια του, να μη χάνει το σημείο όπου διαβάζει, να αντιγράφει από τον πίνακα).
ΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
- ______ Είναι υπερευαίσθητος στους δυνατούς ήχους.
- ______ Έχει ιστορικό επανειλημμένων λοιμώξεων των αυτιών του
- ______ Έχει ιστορικό καθυστέρησης του λόγου.
- ______ Εμφανίζει δυσκολίες στην κατανόηση ή στην προσοχή όταν του μιλάνε.
- ______ Πολύ εύκολα διασπάται η προσοχή του από ήχους και ακούει ήχους που οι άλλοι δεν προσέχουν.
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
- ______ Δεν δέχεται αλλαγές στο πρόγραμμα του με ευκολία.
- ______ Εύκολα απογοητεύεται.
- ______ Εμφανές συμπεριφορά εκδραμάτισης και δυσκολία στην συναναστροφή του με άλλα παιδιά.
- ______ Έχει τάσεις να είναι παρορμητικό, ανυπάκουο και κλίση προς τα ατυχήματα.
- ______ Προσαρμόζεται καλύτερα σε μικρές ομάδες και ατομικά.
- ______ Έντονες παραλλαγές διάθεσης και κλίση για εκρήξεις θυμού.
- ______ Αποφεύγει τα ομαδικά παιχνίδια και προτιμάει να παίζει μόνος του.