ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ- ΔΥΣΛΕΞΙΑ

Ο γονιός και ο εκπαιδευτικός του παιδιού είναι αυτοί που κυρίως επιτηρούν και παρακολουθούν την απόδοση των ακαδημαϊκών του δεξιοτήτων πχ. ανάγνωση, γραφή, μαθηματικά. Μέσα απο αυτούς θα γίνει και η παρατήρηση αν "κάτι δεν πάει καλά". Είναι λοιπόν αναγκαίο να γνωρίζουν ποια είναι τα "λάθη" που δικαιολογούνται ανάλογα με την ηλικία και την τάξη που φοιτά. Ο βασικός λόγος είναι, να μπορέσουν να αναγνωρίσουν τα "σημάδια" με μοναδικό σκοπό να βοηθήσουν το παιδί που μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο. Ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες δεν υστερεί τίποτα σε σχέση με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας απλά μαθαίνει, καταγράφει και αφομοιώνει τα μαθήματα με διαφορετικό τρόπο και ρυθμό. Το σημαντικότερο είναι να σταθούν δίπλα στο παιδί, να δουν τα προβλήματα του και να βοηθήσουν στην αυτοπεποίθησή του.
Κάποια πρώτα σημάδια μπορούν να αναγνωριστούν στο νηπιαγωγείο ακόμα και σε παιδιά προσχολικής ηλικίας:
- Δυσκολία στο συντονισμό λεπτών ή αδρών κινήσεων πχ δέσιμο κορδονιών, πήδημα στο ένα πόδι, δυσκολία με το ψαλίδι.
- Καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου.
- Δυσκολία στον προσανατολισμό στο χώρο πχ δεξί- αριστερό κλπ.
- Δυσκολία στον προσανατολισμό στο χρόνο πχ μπερδεύει το χθες με το σήμερα, τις μέρες κλπ.
- Δυσκολία στη μνήμη πχ ξεχνάει οδηγίες ή θυμάται μέρος από αυτές, χάνει τα πράγματά του κλπ.
- Δυσκολία με το ρυθμό πχ παλαμάκια, πηδηματάκια κλπ.
Από τη στιγμή που το παιδί ξεκινάει το σχολείο και μαθαίνει να διαβάζει και να γράφει είναι πιο εύκολο να αναγνωριστούν οι μαθησιακές δυσκολίες. Ουστιαστικά μετά τα Χριστούγεννα της Α’ τάξη Δημοτικού γίνονται αισθητές και πιο συγκεκριμένες οι δυσκολίες των παιδιών. Αναλυτικότερα:
Δυσκολίες στη Γραφή
- Δυσκολεύεται να γράψει ευανάγνωστα γράμματα.
- Παραλείπει/προσθέτει/αντιμεταθέτει γράμματα ή συλλαβές.
- Κολλάει λέξεις μεταξύ τους.
- Παρουσιάζει καθρεφτική γραφή πχ. ε-3, 6-9
- Μπερδεύεται με γράμματα που μοιάζουν οπτικά πχ. ο-α.
- Μπερδεύεται με γράμματα που μοιάζουν ακουστικά πχ. β-φ
- Δυσκολεύεται να αντιγράψει/ να ακούει και να γράφει αυθόρμητα.
- Δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης πχ. κόμματα, τελείες.
- Γράφει τηλεγραφικά/ δεν χρησιμοποιεί επίθετα/φτωχό λεξιλόγιο.
- Κάνει μη αναμενόμενα ορθογραφικά λάθη.
Δυσκολίες στην Ανάγνωση:
- Αργοπορεί/διστάζει/κάνει παύσεις/συλλαβίζει
- Παραλείπει λέξεις/συλλαβές/γράμματα.
- Πολλές φορές μπορεί να αντικαθιστά λέξεις με άλλες που μοιάζουν μορφικά.
- Πολλές φορές μπορεί να αντικαθιστά λέξεις με άλλες που σημαίνουν το ίδιο πχ. κοντός - χαμηλός.
- "Πηδάει ή χάνει" τη σειρά.
- "Μαντεύει" τις λέξεις και δεν τις διαβάζει
- Παρατονίζει τις λέξεις.
- Δεν "χρωματίζει" τη φωνή του ανάλογα με το ύφος του κειμένου.
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει αυτό που διαβάζει.
- Δυσκολεύεται να πει την κεντρική ιδέα/ περίληψη/ λέξεις κλειδιά του κειμένου.
- Αρνείται και αποφεύγει να διαβάζει.
Δυσκολίες στα Μαθηματικά:
- Συγχέει την ορολογία των μαθηματικών πχ. συν, πλην, επι.
- Δυσκολεύεται στην επίλυση προβλημάτων.
- Μπερδεύει αριθμούς που μοιάζουν μεταξύ τους οπτικά πχ. 3,5
- Εμφανίζει σύγχυση χωρικού προσανατολισμού πχ. ποιον αριθμό θα γράψω και ποιόν θα κρατήσω.
- Κατά την διαδικασία της πράξης μπορεί να ξεχάσει ποια πράξη κάνει ή να συνεχίσει με άλλη πράξη πχ. στην κάθετη αφαίρεση να κάνει ταυτόχρονα και πρόσθεση.
- Μπερδεύει τα μαθηματικά σύμβολα πχ. (+, *).
- Εμφανίζει καθρεφτική γραφή στους αριθμούς πχ. 3, ε.
- Δυσκολεύεται ιδιαίτερα στους μηχανισμούς των πράξεων/να ακολουθήσει βήματα.
- Δεν θυμάται την προπαίδεια/χρησιμοποιεί “κόλπα” για να την θυμάται.
- Δυσκολεύεται να θυμάται τα κρατούμενα και γενικά το κρατούμενο μπερδεύει όλη την διαδικασία της πράξης.
Αν δείτε ότι το παιδί σας ή κάποιος μαθητής σας εμφανίζει κάποιο από τα παραπάνω σημάδια καλό είναι να ψάξετε για ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών – δυσλεξίας ώστε να γίνει και η ανάλογη παρέμβαση. Για να έχει ένα παιδί δυσλεξία δε χρειάζεται να ΟΛΑ τα παραπάνω. Επίσης, αν κάποιο παιδί παρουσιάζει κάποιο από τα παραπάνω δεν σημαίνει απαραίτητα ότι παρουσιάζει μαθησιακές δυσκολίες.
Να θυμάστε όμως... ότι ως εκπαιδευτικός δεν είστε ο αρμόδιος για να κάνετε διάγνωση. Απλά ενημερώστε τους γονείς! Καλό είναι, να γίνεται άμεσα ώστε να μην χάνετε πολύτιμος χρόνος και δημιουργούνται μεγαλύτερα μαθησιακά κενά αλλά και χαμηλή αυτο- εκτίμηση στο μαθητή.